FEDERACION ESPAÑOLA DE MUNICIPIOS Y PROVINCIAS

Aprovat el Pla Nacional de millora de la qualitat de l'aire


El Govern ha aprovat en Consell de Ministres el Pla Nacional de Millora de la Qualitat de l'Aire, que implica totes les administracions públiques i que inclou 90 mesures per "promoure ciutats més saludables". El text conté algunes de les aportacions realitzades per la FEMP.



El Pla, segons el Govern, enforteix la coordinació de diferents polítiques i mesures amb altres plans sectorials i, especialment, amb els plans de qualitat de l'aire que puguin adoptar les comunitats autònomes i les entitats locals en el marc de les seves competències.
L'objectiu és aconseguir centres urbans saludables a través de la peatonalització i fomentar les alternatives de mobilitat i l'ús racional del vehicle privat. Partint del diagnòstic de situació actual, s'ha constatat que el trànsit és l'element clau per millorar la qualitat de l'aire, de manera que al voltant del trànsit rodat articulen moltes d'elles.
Prioritàriament, el Pla estableix una sèrie de línies d'actuació tendents a assegurar el compliment dels valors límit de PM10 (material particulat) i NO2 (diòxid de nitrogen), ia la reducció simultània de precursors d'ozó, contaminants sobre els quals s'han observat comportaments similars quant a fonts, dispersió i nivells en zones o aglomeracions.
Mesures de sensibilització
Per això, es proposa l'adopció d'una sèrie de mesures en els principals sectors emissors i altres mesures de sensibilització per informar la ciutadania i que així formin part de les possibles solucions que cada un podem adoptar. Es tracta d'aconseguir una adequada conscienciació de la ciutadania que comporti un canvi en els comportaments habituals, especialment en els relacionats amb la mobilitat i la seva influència sobre la salut mitjançant la qualitat de l'aire.
Entre aquestes mesures es contempla les mesures de sensibilització i divulgació, amb campanyes i utilització de xarxes socials, cap a una mobilitat verda a les ciutats (suport a la bicicleta, cotxes compartits i ús del tren) i estratègies de reducció d'emissions en ports (moviment de maquinària, accés trens); aeroports (renovació d'aeronaus i vehicles de moviment de passatgers); agricultura (rotació de cultius, compost i biomassa) i indústria (reducció d'emissions i control de riscos).
També inclou el desenvolupament d'un protocol per a la correcta reubicació de les estacions de mesurament de partícules contaminants i la implantació d'un Sistema d'Informació, Vigilància i Prevenció de la contaminació atmosfèrica que garanteixi els mecanismes d'intercanvi d'informació davant situacions de risc per a la salut . Per disposar d'una informació a l'instant sobre la situació, les autoritats competents hauran de donar a conèixer les informacions recopilades per tots els sistemes locals.
Zones urbanes d'atmosfera protegida
Altres mesures són la creació d'eines per delimitar Zones Urbanes de Atmosfera Protegida en les ciutats amb trànsit limitat en funció d'un nou sistema d'etiquetatge per a automòbils basat en el seu grau d'emissió de contaminants, la renovació del parc automobilístic afavorint l'adquisició de cotxes elèctrics o híbrids i la limitació de la velocitat màxima de circulació a la perifèria de les ciutats, segons franges horàries.
L'any 2013, a la vista dels resultats assolits, es procedirà a revisar els objectius del Pla i actualitzar les mesures, incorporant aquelles que es consideren necessàries.